Stres a přetížení

Dnešní hektická doba nás zastihla nepřipravené a přinesla s sebou velkou zátěž pro mnohé z nás. Velké nároky, velká očekávání, ekonomické problémy a denní shon mají za příčinu pocit stresu, úzkosti a únavy. Kde je hranice mezi těmito pocity a vážnějšími psychickými a zdravotními problémy, které dokáží vyvolat?

Stresory jsou všude kolem nás a pokud jim to dovolíme, mohou ovlivňovat a narušovat naši přirozenou rovnováhu organismu. Toto narušení může vést ke zdravotním problémům různého charakteru. Stresory přijímáme z vnitřních podnětů (ze sebe samých, našich denních problémů, emocí a myšlenek), ale i vnějších (nadměrná zátěž, nezdravý životní styl, hluk atd.). Jsou zde i sociální stresory (stres z obecného dění, vztahů s lidmi atd.).

Je pravdou, že existuje i pozitivně působící stres, který může motivovat k lepším výkonům. Ale pořád je to stres a v nadměrné míře i tento může být tělu velmi škodlivý.

 

Balíček stres a přetížení

Výstřižek_3

 

1) Bolí vás celé tělo

Pokud trpíte bolestmi, obvykle je ignorujete až do chvíle, kdy se stanou nesnesitelnými, což je naprosto špatně. Každou bolest v našem těle je třeba řešit, a to zejména proto, že může poukazovat na vážnější problém.

Stres může škodit vašemu tělu a vyústit až do žaludečních potíží, průjmů, vředů, napjatých svalů, bolestí v hrudi a bušení srdce.

Celé tělo vás začne bolet, začnete trpět artritidou a bolestmi hlavy, které budou stále intenzivnější. Tyto bolesti proto nikdy neignorujte a přijměte skutečnost, že na sebe kladete příliš vysoké nároky.

Na to, abyste svůj stres zvládli, ho musíte přijmout a uvědomit si, že byste měli určité věci změnit.

2) Nespíte dobře

Pokud se váš spánek v poslední době změnil, ať už spíte déle, protože jste vyčerpaní, nebo naopak usnout nedokážete, je třeba něco změnit. Jste pravděpodobně přetížení a vaše tělo si tak hledá způsob, jak se se stresem vypořádá.

Meditace, cvičení a zdravější strava vám mohou pomoci s problémy se spánkem, ale měli byste odhalit příčinu tohoto problému a pracovat na jejím odstranění.

Nebojíte se něčeho předtím, než si jdete lehnout do postele? Nemáte noční můry?
Cokoliv, co se odehraje přes den ve vašem podvědomí, může zapříčinit problémy usnout. Stres může ovlivňovat váš vnitřní klid.

I když se náš spánek věkem mění, můžete být i přetížení a neklidný spánek je prvním příznakem toho, že se vám to tělo snaží naznačit.

3) Mění se vám váha

Neobjasněné kolísání vaší hmotnosti může být důsledkem stresu.

Může to zpomalovat váš metabolismus a začnete tak přibírat na váze. Pokud náhle ztratíte chuť k jídlu a začnete hubnout, to může být stejně důsledek stresu, protože každý člověk na něj reaguje jiným způsobem.

Tak či onak, měli byste tento problém začít řešit.

4) Nedokážete přestat myslet na práci nebo problémy

Pokud neustále myslíte na práci, finance a další úkoly, aniž byste se uvolnili a oddechli, stres je součástí vašeho života.

Mark Twain řekl: „Znepokojující je platit dluh, který nedlužíte.“

Nemůžete najít řešení, dokud se nevymaníte z problému. Obavy mohou jen přerůst do psychických i fyzických problémů.

Pokud neustále kontrolujete svůj telefon, maily a další formy komunikace z práce, je na čase, abyste čelili tomu, co je skutečně důležité ve vašem životě.

5) Nemůžete klidně sedět

Neschopnost sedět je jistou známkou toho, že jste přetížení.

Úzkost a stres mohou ovlivňovat vaše myšlenky a vaše mysl se pro vás může stát nejhorším nepřítelem.

Pokud se nemůžete jít projít, začněte rozjímat v sedě, proveďte jemné protahovací cvičení, nebo prostě buďte sami se svými myšlenkami. Takovým způsobem získáte šanci si se stresem poradit.

Najděte způsob, jak zvládnout vaši úzkost a stres a čelte tomu, co vás opravdu trápí. Vyhněte se problému, který to celé zhoršuje, abyste zabránili ještě větším problémem.

6) Máte malou trpělivost s jinými

Stres může způsobovat vaši netrpělivost a netoleranci, čímž se stáváte nešťastnými a podrážděnýma poměrně rychle, a to i vůči těm, kteří jsou při vás nejblíže. Nicméně není to jejich vina, že jste si na sebe toho tolik naložili.

Pokud odmlouváte a zlobíte se kvůli maličkostem a bezdůvodně, pravděpodobně jste pod velkým stresem a měli byste najít způsob, jak zpomalit a odpočinout si.

7) Máte velké výkyvy nálad

Pokud ucítíte velké výkyvy nálady – v jednom okamžiku se cítíte být šťastný a ve druhém momentě pláčete – stres může ovlivňovat i hladinu vašich hormonů.

Tím, že se do sebe uzavřete a nesete tíhu světa na svých bedrech, nikomu nepomůžete a měli byste o svých problémech začít mluvit s jinými.

Zjistěte, co je spouštěčem vašeho stresu, který vám způsobuje úzkostné poruchy, obsedantně-kompulzivní poruchy a závislosti (na alkoholu, drog, sexu, či potravin) nebo jiné duševní problémy.

8) Vypadávají vám vlasy

Carolyn Jacob, MD, zakladatelka a ředitelka Estetické chirurgie a dermatologie v Chicagu, říká:

Typické je ztrácet asi 100 vlasů denně. Většina lidí si to ani nevšimne. Někdy však může stres významně podnítit změny v běžných fyziologických funkcích těla a způsobit, že velké množství vlasů přejde do klidové fáze růstu v téže době.

O tři, čtyři měsíce později, někdy i déle, všechny vlasy v klidové fázi vypadávají. Tento následek může být alarmující. Typy událostí, které narušují normální růstový cyklus vašich vlasů, mohou být způsobeny značným fyziologickým stresem na vašem těle.

Pokud začnete zažívat alarmující vypadávání vlasů, je třeba přehodnotit hladinu stresu ve vašem těle a zjistit, co ho způsobuje.

9. Ztratili jste touhu po intimním životě

Stres může ovlivnit vaše libido a to je ta poslední věc, na kterou lidé myslí.

Kdykoliv, když se u vás zvýší stres, dochází k vylučování stresového hormonu, který postihuje vaši sexuální touhu.

Stres způsobuje vyčerpání a neschopnost prožívat jakýkoli druh intimity.

Pokud zjistíte, že se vaše libido oslabilo, měli byste zkusit zvládat svůj stres a vyzkoušet nějakou relaxační techniku.

Váš vztah by neměl trpět důsledky vašeho stresu, proto byste měli o svých problémech mluvit otevřeně. Bude to to nejlepší pro všechny.

Závěr

Pokud patříte mezi lidi, kteří mají s uvedenými příznaky problémy, zvažte další směřování vašeho života, abyste později předešli vážným zdravotním problémům, které dlouhodobý stres způsobuje.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.