Výzkum prokázal, že cvičení zvyšuje paměť a velikost mozku

Nová australská studie prokázala, že aerobní cvičení může zlepšit naši paměť a udržet mozek zdravý i ve stáří. Tuto studii má na svědomí mezinárodní spolupráce vědců z Australského národního institutu doplňkové medicíny (Australia's National Institute of Complementary Medicine) a oddělení psychologie a duševního zdraví na univerzitě v Manchasteru (Division of Psychology and Mental Health at the University of Manchester). Cílem bylo zkoumat účinky aerobního cvičení na oblast mozku, zejména hipokampu, kde se nachází centrum rozhodování, paměti a dalších důležitých funkcí.

Proč se mozek zmenšuje

Zdravotní stav lidského mozku se přirozeně zhoršuje s přibývajícím věkem. Po dosažení 40. roku se mozek začíná zmenšovat a to v průměru o 5% za každou dekádu. Studie u myší a krys ukázaly, že fyzické cvičení zvyšuje velikost hipokampu, ale až dosud byly důkazy u lidí nekonzistentní.

Unikátní studie

Vědci systematicky přezkoumali 14 klinických studií, které zkoumaly vyšetření mozku 737 osob před a po aerobních cvičebních programech nebo v kontrolních podmínkách.

Účastníci zahrnovali směs zdravých dospělých, osoby s mírným kognitivním postižením (jako jsou lidé s Alzheimerovou chorobou) a osoby s klinickou diagnózou duševních chorob, včetně deprese a schizofrenie. Věkové kategorie se pohybovaly od 24 do 76 let, průměrný věk činil 66 let.

Vědci zkoumali účinky aerobního cvičení, včetně stacionárního cyklu, pěší chůze a běhu na běžeckém trenažéru. Délka cvičení se pohybovala v rozmezí 3 až 24 měsíců s rozsahem 2-5 cvičení týdně.

Výsledky studie

Výsledky studie byly publikovány v prestižním magazínu NeuroImage. Ukázaly, že zatímco cvičení nemělo vliv na celkový objem hipokampu, výrazně zvýšilo velikost levé oblasti hipokampu.

Vedoucí autor studie, postdoktorální výzkumník Joseph Firth, řekl, že studie poskytuje některé z nejdůležitějších důkazů o tom, jak je cvičení důležité pro náš mozek a jeho zdraví až do pozdního věku. "Když cvičíte, produkujete chemickou látku nazývanou neurotrofický faktor pocházející z mozku (BDNF), který může pomoci zabránit úbytku mozkové tkáně tím, že sníží zhoršování zdravotního stavu mozku," řekl Firth.

"Naše údaje ukázaly, že spíše než skutečné zvyšování velikosti hipokampu, je důležité, že aerobní cvičení zabrání jeho zmenšování."

Další naplánované studie by měly dokázat, že cvičení dokáže předcházet i neurodegenerativním poruchám souvisejících se stárnutím, jako je Alzheimerova choroba a demence. Zajímavé je, že fyzické cvičení je jednou z mála "osvědčených" metod pro udržení velikosti mozku a fungování do staršího věku. Bližší informace o provedené studii se dozvíte na webu nicm.edu.au.

Provedená studie je jedním z důvodů, proč bychom měli cvičit celý život a i v přeplněném denním plánu si najít čas na své tělo. Pokud nemáte čas na posilovnu, naše fitness vybavení vám umožní si vybavit domácí posilovnu a cvičit i v domácích podmínkách.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.